Cele i zadania świetlicy:
CELE:
- Zapewnienie uczniom opieki wychowawczej po zakończeniu zajęć szkolnych.
- Opieka nad uczniami podczas odjazdów autobusami do domu (zatoczka autobusowa).
- Stwarzanie warunków do odrabiania zadań domowych i pomoc w nauce.
- Stworzenie warunków do wypoczynku, relaksu i zabawy po zakończeniu zajęć szkolnych.
- Rozwijanie umiejętności manualnych, rozwijanie zainteresowań i kreatywności dzieci.
- Kształtowanie ekspresji ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzajemnej życzliwości i zasad poprawnego zachowania się.
ZADANIA
- Przygotowanie i prowadzenie dokumentacji świetlicy
1) zapisywanie dzieci do świetlicy – opracowywanie miesięcznych planów pracy
2) prowadzenie dokumentacji,
3) zorganizowanie opieki wychowawczej od 630 – 1000 oraz 1130 do 1700,
4) zapoznanie dzieci z regulaminem świetlicy i zasadami korzystania ze stołówki szkolnej.
2. Współpraca z wychowawcami, rodzicami, psychologiem:
1) deklaracje rodziców dotyczące uczęszczania dzieci do świetlicy,
2) indywidualne rozmowy z wychowawcami i rodzicami (wspólne rozwiązywanie problemów),
3) pomoc w modernizacji i uzupełnianiu pomocy dydaktycznych w świetlicy,
4) utrzymywanie stałego kontaktu z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką.
3. Rozwijanie samodzielności uczniów, pomoc w odrabianiu lekcji, rozwijanie myślenia, koncentracji i spostrzegawczości:
1) zapoznanie z regulaminem świetlicy i zasadami zachowania w niej,
2) przyswajanie i przestrzeganie norm grzecznościowych,
3) kształtowanie poczucia odpowiedzialności i opiekuńczości,
4) pogadanki wychowawcze,
5) organizowanie pomocy dzieciom w odrabianiu prac domowych,
6) wykonywanie tematycznych gazetek i okolicznościowych dekoracji sali,
7) pielęgnowanie roślin,
8) dbanie o czystość i porządek w sali,
9) wystawa twórczości dzieci na gazetkach ściennych.
4. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, poznanie i rozwijanie zainteresowań dzieci.
5. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i zachowania się w sytuacjach trudnych, empatii wobec innych.
6. Zapobieganie agresji i przemocy, profilaktyka uzależnień.
7. Zapewnienie powodzenia szkolnego wychowankom świetlicy:
1) umożliwienie dzieciom odrabiania zadań domowych,
2) organizowanie pomocy koleżeńskiej w odrabianiu zadań domowych,
3) wykorzystanie różnych form zajęć świetlicowych do kompensowania braków z wiedzy szkolnej.
8. Kształtowanie odpowiednich nawyków związanych z kultura osobistą (stroju, zachowania i słownictwa).
9. Kształtowanie postaw patriotycznych, wzbogacanie wiadomości o Polsce i świecie. Kultywowanie obchodów świąt i uroczystości
1) przeprowadzenie z dziećmi zajęć o tematyce związanej ze świętami narodowymi i państwowymi,
2) utrwalanie hymnu państwowego i symboli narodowych, wdrażanie do ich poszanowania,
3) przybliżanie wychowankom historii i tradycji naszego regionu.
10. Kształtowanie nawyków dbania o swoje zdrowie.
SZCZEGÓŁOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK 2022/2023
ZADANIE GŁÓWNE – temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – WRZESIEŃ | |
1. | Czas do szkoły! | 1. Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy, 2. Omówienie zasad zachowania w świetlicy, na stołówce, w czasie wyjścia i podczas zabaw na boisku szkolnym, 3. Zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, rozmowy nt. poszanowania sprzętu, świetlicowego, zabawek, gier, 4. Wakacyjne wspomnienia – praca plastyczna. |
2. | Bezpieczeństwo ważna sprawa. | 1. Zapoznanie z najważniejszymi zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze, 2. Jestem widoczny na drodze – kamizelka, odblaski, 3. Wykonanie znaków drogowych – praca plastyczna. |
3. | Złota Polska Jesień. | 1. Szukamy jesieni, spacer 2. Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie, 3. Rozszerzanie wiedzy dzieci na temat cyklów przyrody, 4. Wykonanie prac plastycznych – z liści, kasztanów, żołędzi. |
4. | Dary jesieni | 1. Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania, 2. Podkreślenie konieczności mycia warzyw i owoców oraz zachęcanie do ich spożywania, 3. Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie, 4. Kształtowanie nawyków higieny osobistej, 5. Sałatka warzywna. |
ZADANIE GŁÓWNE -temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – PAŹDZIERNIK | |
1. | Tydzień opieki nad zwierzętami | 1. Kształtowanie postawy odpowiedzialnego opiekuna zwierząt, 2. Uwrażliwienie na los porzuconych zwierząt domowych, 3. Poszerzanie wiadomości o potrzebach zwierząt, 4. Mój przyjaciel? Jakie to zwierzę? 5. Kolorowanki tematyczne. |
2. | Dzień Edukacji Narodowej – święto całej społeczności szkolnej | 1. Okazywanie szacunku i zaufania dorosłym w szkole i ich pracy, 2. Wyrabianie postawy szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły, 3. Rozwijanie zdolności plastycznych i manualnych – portret ulubionego nauczyciela. |
3. | Przemocy i uzależnieniom mówimy STOP | 1. Dzień na TAK! Czyli akcja podaj dalej! 2. Najżyczliwsza koleżanka/najżyczliwszy kolega, 3. Zabawa bez używek to dobra zabawa, 4. Zachowaj trzeźwy umysł. |
4. | Mój kolega, mój przyjaciel | 1. Hasła przyjaźni – tworzenie pozytywnych informacji na temat kolegów w grupie; zabawy budujące pozytywne relacje między dziećmi; rysunek kolegi, koleżanki w skali 1:1, 2. Zabawa w niedokończone zdania – „ Lubię Cię bo…”, „ Gdy Ty…”, „Jesteś..”, 3. Cechy prawdziwego przyjaciela- burza mózgów (plakat). |
5. | Dla tych, którzy odeszli | 1. Znaczenie tradycji w życiu człowieka – rozmowa kierowana, 2. Wyrabianie szacunku dla zmarłych i pamięci o nich – pogadanka, 3. Jak należy zachowywać się na cmentarzu –pogadanka, 4. Rozmowa na temat tradycji palenia zniczy na grobach, 5. Praca plastyczna – np. „Cmentarz nocą” lub „Blask zniczy”, 6. Wyjaśnienie symboliki Grobu Nieznanego Żołnierza, 7. Zapoznanie z innymi nietypowymi obchodami tego święta na świecie. |
ZADANIE GŁÓWNE -temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – LISTOPAD | |
1. | Moja mała i duża ojczyzna | 1. Czytanie tekstu o powstaniu państwa polskiego – „Legenda o Czechu, Lechu i Rusie”, 2. Symbole narodowe – hymn, godło, flaga – rozmowa kierowana, 3. Rozmowa na temat patriotycznej postawy i jej znaczenia dla narodu, 4. Zapoznanie z mapą Polski (stolica, najdłuższa rzeka, granice), odwzorowywanie konturów mapy Polski i zaznaczanie stolicy, Wisły oraz większych miast, 5. Quiz z wiadomości o Polsce, 6. Poznajemy mity, legendy i bajki polskie np.: „Bazyliszek”, „Smok Wawelski”, „Syrenka Warszawska”, „Wars i Sawa”, „ Pan Twardowski”. |
3. | Jak ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy | 1. Przygotowanie zwierząt do zimy, gromadzenie wiedzy i wymiana. |
4. | Światowy Dzień Pluszowego Misia | 1. Zapoznanie się z historią Misia Pluszowego – garść misiowych faktów, 2. Inscenizacje, zabawy, konkurs plastyczny związane z „Misiem” – „czy to jutro, czy to dziś, wszystkim jest potrzebny Miś” 3. Wielkie i Sławne Misie – pogadanka (Kubuś Puchatek, Miś Paddington, Miś Uszatek) |
5. | Andrzejkowe zwyczaje | 1. Przybliżenie dzieciom tradycji andrzejkowych i przedstawienie propozycji zabaw z nim związanych, 2. Wykorzystanie niektórych propozycji podczas zabaw andrzejkowych, umacnianie więzi wewnątrz grupy poprzez wspólną zabawę. |
ZADANIE GŁÓWNE -temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – GRUDZIEŃ | |
1. | Grudniowe tradycje – Mikołajki, Barbórka | 1. Rozmowa na temat tradycji obdarowywania się prezentami – czytanie legend, opowiadań i wierszy, 2. Wykonywanie drobnych upominków mikołajkowych, 3. Rozwijanie wyobraźni ucznia i ćwiczenie umiejętności budowania krótkich wypowiedzi, opowiadanie „gdybym był Świętym Mikołajem…” 4. Wykonanie portretów św. Mikołaja, 5. Wykonanie nakryć głowy górników. |
2. | Hej kolęda, kolęda – czyli święta tuż, tuż | 1. Poznawanie zwyczajów i tradycji świątecznych kultywowanych w naszych domach, 2. Święta w moim domu, jak pomagam mamie w świątecznych przygotowaniach, 3. Wykonywanie ozdób choinkowych i kart bożonarodzeniowych, 4. Wspólne ubieranie choinki, 5. Nauka śpiewania kolęd. |
3. | Poznajemy obrzędy z różnych stron świata | 1. Jak świętuje się w innych krajach? 2. Poznajemy obrzędy z różnych stron świata, 3. Uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych, 4. Historie wigilijne, które utkwiły nam w pamięci – swobodne wypowiedzi dzieci, 5. Ekranizacja opowiadania Karola Dickensa „Opowieść wigilijna”, 6. Czytanie bajek dotyczących świąt. |
ZADANIE GŁÓWNE -temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – STYCZEŃ | |
1. | Noworoczne postanowienia | 1. Rozwijanie umiejętności planowania i realizowania postanowień, 2. Przypomnienie i utrwalenie nazw kolejnych miesięcy; popularne przysłowia, 3. Fajerwerki – prace plastyczne, 4. Kolorowe baloniki –zabawy ruchowe, 5. „Jaka to kolęda?’’ – zabawa muzyczna. |
2. | Jestem bezpieczny podczas ferii zimowych. | 1. Kształcenie odpowiedzialności za swoje zdrowie i życie, 2. Sposoby na pożyteczne spędzanie czasu wolnego, 3. Poznanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie. |
3. | Dzień Babci i Dziadka | 1. Kocham Babcie i Dziadka – pogadanka, 2. Osoby starsze. Co to jest szacunek? 3. Kolorowe życzenia – praca plastyczna |
ZADANIE GŁÓWNE – temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – LUTY | |
1. | Przyjaciele ptaków | 1. Kto potrzebuje naszej pomocy zimą? – rozmowa kierowana, 2. Kształtowanie postawy troski o ptaki i bezdomne zwierzęta, 3. Mój przyjaciel Ptak – origami płaskie /koło/, 4. Kalambury – rozpoznawanie zwierząt, 5. Świetlicowe Zoo – plastelina. |
2. | Bale w karnawale | 1. Kształcenie umiejętności kulturalnej zabawy, 2. Wyrabianie wrażliwości estetycznej, 3. Przebieranki – robimy maski – technika dowolna, 4. Idziemy na bal! – zabawa pantomimiczna. |
3. | Hu hu ha nasza zima zła! | 1. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – temperatura, opady, długość dnia i nocy, zachowania roślin i zwierząt, 2. Poznajemy zimowe przysłowia, 3. Biały Puch – wełna, wata, 4. „Ulepimy dziś bałwana”– technika dowolna, 5. Zimowe zabawy. |
4. | Bajkowy Świat | 1. Rozwijanie kompetencji czytelniczych – czytanie wybranych książek, 2. Zgadnij jaka to bajka! – zabawa dramowa, 3. Tworzymy własną książkę! – praca plastyczna, 4. Dlaczego czytanie jest fajne? – rozmowa kierowana. |
ZADANIE GŁÓWNE – temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – MARZEC | |
1. | Przedwiośnie | 1. Rozwijanie spostrzegawczości, rozpoznawanie ptaków przylatujących do nas na wiosnę, 2. rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody, 3. Kotki – gazeta, bibuła, farby, plastelina, 4. Przebiśniegi, krokusy- dowolna technika plastyczna. |
2. | Dzień Kobiet | 1. Rozwijanie szacunku dla kobiet pracujących zawodowo i w domu, 2. Kształtowanie u chłopców postawy uprzejmości wobec koleżanek, 3. Wiersze o kobietach, 4. Bukiet kwiatów – prace plastyczne, doskonalenie umiejętności redagowania i składania życzeń. |
3. | Powitanie wiosny. Wiosna ach to Ty! | 1. Wiosenny spacer. Rozwijanie spostrzegawczości, 2. Rozwijanie poczucia piękna i harmonii w przyrodzie, 3. Wiosenny krajobraz – prace plastyczne, 4. Biedroneczki są w kropeczki – kółkowa ekspresja, 5. Wiosna w świetlicy. |
4. | Artyści! | 1. Artysta – kto to taki? 2. Ja jestem artystą! – szukanie mocnych stron każdego z dzieci, 3. Ekspresja plastyczna. Tworzenie własnych dzieł sztuki, 4.Wystawa prac. |
ZADANIE GŁÓWNE -temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – KWIECIEŃ | |
1. | Recepta na nudę | 1. Moje zainteresowania – co poleciłbym/poleciłabym przyjacielowi?, 2. Czy komputer to jedyny sposób na „zabicie” nudy? – dyskusja, 3. Książka dobra na wszystko – zalety czytania. |
2. | Wielkanoc | 1. Wielkanocne tradycje w naszych domach, 2. Umacnianie więzi rodzinnych wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas Świąt, 3. Malowanie jajek – prace plastyczne. Rozwijanie sprawności manualnych. |
3. | Ziemia – Nasz dom Rady na odpady. | 1. Pogadanka o kłopotach Ziemi. Co możemy zrobić dla ratowania Ziemi? – bank pomysłów, 2. Dbamy o środowisko. Co to znaczy? Rozmowa kierunkowana, 3. Wyrabianie nawyków oszczędności wody i prądu, 4. Jak ratować świat? – prace plastyczne, |
4. | Kocham Polskę Wieszam Flagę | 1. Wzbogacanie wiedzy dzieci o fakty historyczne, 2. Kształcenie poczucia przynależności narodowej, 3. Utrwalenie znajomości hymnu, symboli i świąt narodowych, 4. Flaga, kotyliony– prace plastyczne. |
ZADANIE GŁÓWNE -temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – MAJ | |
1. | Książka moim przyjacielem! Dzień Książki | 1. Czytanie jest ważne. Dlaczego? 2. Wyobraźnia. Dlaczego warto czytać? 3. Zakładka do książki – praca plastyczna, 4. Książkowe ilustracje – zabawy różnymi technikami. |
2. | Przyjacielem mym bądź | 1. Przyjaciel. Kto to taki? 2. Magiczne słowa. Rozmowa ukierunkowana, 3. Mój najlepszy przyjaciel – praca plastyczna, 4. Mam coś dla Ciebie– prezent dla przyjaciela – dowolna technika, |
3. | Kim będę? Wybieramy dla siebie zawód | 1. Jakie są najciekawsze zawody? 2. Zawody bez których nie moglibyśmy funkcjonować – burza mózgów, 3. Kim byłbym, gdybym mógł? – dyskusja, 4. Podziękowania dla Pań sprzątających szkołę – praca plastyczna, forma dowolna. |
4. | Rodzina | 1. Jaka jest moja Mama? – ilustrowanie portretu mamy słowem, 2. Kształtowanie szacunku dla rodziców i ich pracy, 3. Mamo, mamo cóż Ci dam? – dowolna praca plastyczna, 4. Śpiewanie piosenek o mamie. |
ZADANIE GŁÓWNE – temat tygodnia | ZADANIE SZCZEGÓŁOWE – CZERWIEC | |
1. | Dziecka świat! | 1. Wzbogacenie i utrwalenie wiedzy dzieci na temat ich praw i obowiązków, 2. Ja jestem… – rozmowy ukierunkowane, 3. Każdy inny wszyscy tacy sami – dyskusje na temat tolerancji, 4. Wesołe dzieci – prace plastyczne, 5. Stworzenie nowej gry świetlicowej. |
2. | Ruch to zdrowie – wypoczywamy wesoło i bezpiecznie. | 1. Co jest lepsze dla zdrowia – ruch na świeżym powietrzu , czy praca przy komputerze?, 2. Zawody na świeżym powietrzu. |
3. | Tato! Mamy lato! | 1. „Mój Tata jest…”- burza mózgów, 2. Wymarzone wakacje – praca plastyczna, 3. Praktyczny prezent dla Taty – dowolna forma pracy. |
4. | Zakończenie roku | 1. Podsumowanie mijającego roku, wskazanie przez dzieci zajęcia, które zapadły im w pamięć, czego się nauczyły, co im się najbardziej podobało, 2. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych zabaw na dworze, 3. Napisanie listu do siebie po wakacjach. |